25 травня 2016 року в місті Луцьку ГО «Громадсько-консалтингової групою «Партнер» за сприяння Проекту Агенства США з міжнародного розвитку (USAID) проводено круглий стіл-презентація результатів опитування, яке здійснювалось в рамках проекту «Опитування громадян щодо їх задоволення якістю функціонування судів Волинської області з використанням карток громадського звітування».
Участь в презентації результатів приймали: начальник територіального управління Державної судової адміністрації в Волинській області Коцирій Н.В., завідувач сектору організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій Вознюк О.М., представники Апеляційного суду Волинської області, представники загальних судів Волинської області, громадських організацій та проекту (USAID) «Справедливе правосуддя».
На вказаному заході були оприлюднені результати опитування громадян-відвідувачів судів Волинської області щодо їх задоволеністю якістю функціонування судів, яке проводилось в листопада 2015 року-лютому 2016 року.
Результати опитування громадян-відвідувачів судів Волинської області щодо їх задоволеністю якістю функціонування Ковельського міськрайонного суду Волинської області, яке проводилось в листопада 2015 року- лютому 2016 року.
Ковельський міськрайонний суд розміщений у двох приміщеннях: в одноповерховому приміщенні площею 184,3кв. м., та в трьохповерховому приміщенні площею 857,7 кв.м в приміщеннях розміщені архів суду, 3 камери для утримання підсудних, як утримуються під вартою та конвойне приміщення. Станом на березень 2016 року штат суду складали 13 суддів та 66 працівників апарату суду. Середня кількість розглянутих справ на одного суддю становить - 98 справ.
Більше половини опитаних - чоловіки (52,9%). Найбільш представлені респонденти збазовоювищою освітою (60,0%), ще 25,7% відвідувачів мають повну вищу освіту, з яких16,7% мають вищу юридичну освіту.
88,6% респондентів представляють в суді особисто себе, ще 10% - інтереси інших осіб. Дл я 67,1 % опитаних - це був перший судовий процес, 27,1 % - були учасниками судового процесу 2-5 разів, ще 5,7% - брали участь у судовому процесі 6 разів і більше. Половина відвідувачів (50 %) - учасники цивільного процесу, ще 38,6% - учасники справ про адміністративні правопорушення, 5,7% відвідувачів – учасники кримінального процесу, решта – учасники адміністративного процесу. У 65,7% респондентів розгляд справи ще не розпочато, для 18,6% респондентів розгляд справи завершено, і в 15,7% респондентів справа знаходиться на стадії розгляду.
Лише 41,5% опитаних є цілком або загалом обізнаними з роботою суду, 40% майже не обізнані з роботою суду, ще 18,6% зовсім не обізнані з роботою суду та суддів.
Переважна більшість респондентів (86,6%) в цілому оцінили якість роботи Ковельського міськрайонного суду на «добре» або «відмінно», 9% - відповіли, що робота суду є «більш-менш» задовільною, ще 4,5% відвідувачів визнали роботу суду «скоріше поганою». За 5-бальною шкалою середня оцінка якості роботи суду становить 4,43 бали.
Середні оцінки роботи суду за вимірами (складовими) якості представлено в табл.1.1.
Таблиця 1.6. – Оцінки якості роботи Ковельського міськрайонного суду за основними вимірами
Виміри якості
|
Ковельський міськрайонний суд Волинської області
|
Найвищі оцінки по Волинській області
|
2012 рік
|
2016 рік
|
Доступність суду
|
4,42
|
4,25
|
4,82
|
Зручність та комфортність
|
4,65
|
4,47
|
4,97
|
Повнота та ясність інформації
|
4,62
|
4,32
|
4,96
|
Сприйняття роботи працівників апарату
|
4,26
|
4,55
|
4,98
|
Дотримання термінів судового розгляду
|
4,46
|
4,30
|
4,97
|
Сприйняття роботи суддів
|
4,63
|
4,38
|
5,00
|
Порівнюючи результати оцінок якості роботи Ковельського міськрайонного суду у 2012р. та 2016р., констатуємо регресивну динаміку майже у всіх вимірах якості, тобто середні оцінки роботи суду за деякими складовими якості погіршилися, окрім показників якості роботи працівників апарату суду, тут позитивна динаміка, що свідчить про те, що працівники апарату відповідально ставляться до своїх обов’язків.
Таким чином, в Ковельському міськрайонному суді станом на 2016 рік найкраще забезпечуються показники якості роботи працівників апарату суду: працівники апарату суду при спілкуванні з відвідувачами проявляють доброзичливість, повагу, бажання допомогти; старанно працюють та не припускаються помилок, які призводили б до перероблення документів та порушення строків; працівники апарату суду при спілкуванні з відвідувачами виявляють професіоналізм, знання своєї справи.
Найгірше в суді забезпечується доступність до суду, що пов’язано з люди з обмеженими можливостями не можуть безперешкодно потрапити до приміщення суду і користуватися послугами суду, до будівлі суду важко діставатися громадським транспортом, біля будівлі суду недостатньо місць для паркування автомобілів тощо.
На рис. 1.6. проілюстровано, в яких напрямках має Ковельський міськрайонний суд удосконалювати свою роботу, аби мати найвищі в області оцінки якості за основними вимірами.
Рис.1.6. Якість роботи Ковельського міськрайонного суду Волинської області за основними вимірами
(середнє значення за 5-бальною шкалою)
Серед зауважень щодо доступності до суду та комфортності перебування в ньому відвідувачі Ковельського міськрайонного суду зазначили зокрема такі: «погане місцезнаходження суду, повпливати на вирішення цього питання», «покращити доступність до суду для людей з обмеженими можливостями», «збільшити кількість місць для очікування», «зробити більш зручне розташування кабінетів» .
Серед інших зауважень та пропозицій щодо покращення роботи Ковельського міськрайонного суду, на які вказали відвідувачі, слід звернути увагу на такі: розробити чіткий графік розгляду справ; вплинути на пунктуальність суддів та забезпечити їх належну підготовку до справи; вчасно розпочинати судові засідання; забезпечити ввічливе ставлення працівників суду до відвідувачів.
Аналіз результатів опитування та їх обговорення з суддями та працівниками апарату суду дозволив розробити такі рекомендації, які можуть бути реалізовані найближчим часом:
• Покращити умови доступу до суду для осіб з обмеженими можливостями, зокрема, передбачити можливість осіб, які пересуваються на інвалідних візках, потрапити в будівлю суду поза турнікетом;
• Постійно контролювати процеси, що пов’язані з дотриманням термінів судового розгляду. Здійснювати аналіз затримок судових засідань та розробляти стандартні процедури їх уникнення. По можливості намагатися враховувати позиції сторін щодо часу засідання;
• Проаналізувати під час внутрішніх нарад рівень фізичної доступності людей з обмеженими можливостями до приміщення суду та користування ними, сприяти покращенню умов для безперешкодного доступу людей з обмеженими можливостями та старших 60 років;
• Слідкувати за постійним оновлення та наповненням інформаційних стендів; частіше оновлювати інформацію на сторінці суду в мережі Інтернеті; створити інформаційно-консультаційний кабінет (службу, центр) з метою надання відвідувачам суду інформаційно-консультативної інформації, стандартизованих бланків заяв, скарг, клопотань до суду;
• Підвищити рівень поінформованості учасників судового процесу про діяльність суддів та суду шляхом залучення НГО до створення інформаційно-роздаткових матеріалів чи майстер-класів для всіх бажаючих;
З метою подолання соціальних нерівностей у доступності судів залучати НГО до створення при судах безкоштовних консультаційних центрів, де найбідніші прошарки населення можуть отримати якісну адвокатську консультацію.